28 Nisan 2018 Cumartesi


RADYO TİYATROSU BÜYÜLERİ



TRT Radyo 1’de radyo tiyatrolarını büyük keyifle takip ediyorum. Çarşamba 21.00’de yayımlanan oyun, cumartesiyi pazara bağlayan gece 01.05’te tekrar ediliyor. Ertesi gün, pazarı pazartesiye bağlayan gece yine 01.05’te bir oyun daha yayımlanıyor. 

***** 


RADYO TİYATROSU: “Mutluluk Evi”

7 nisanı 8 nisana, yani pazarı pazartesiye bağlayan gecede, Alman edebiyatından bir romanın uyarlaması ilham verdi. Yazarı Avusturyalı Fritz Habeck... Yazma isteği uyandırdı. “Mutluluk Evi”, 1950’lerin sonlarıyla 1960’ların başlarında bir genç kızın, Peggie Schulz’un baş döndürücü yükselişini ve düşüşünü melodrama fazla yaslanmadan anlatıyordu. İnsan psikolojisi üzerine de etkileyiciydi. Peggie’nin annesi, Peggie’ye II. Dünya Savaşı sürerken hamile kalmış. Babası da sonra savaşa katılmış ve geri dönmemiş. Şimdi 25 yaşında olan Peggie, iki ihtiyar karı-kocanın evinde bir oda kiralamış. Her akşam eve geldiğinde aksi ihtiyar kadına mektup gelip gelmediğini, telefonla arayanın olup olmadığını soruyormuş hep. Birkaç yıl öncesine kadar sinemada gelecek vadeden genç bir oyuncu olan Peggie, bir trajediden sonra Münih’te bu köhne yere sığınmış. Şizofrenik bir ruh halinde Peggie. Odasının duvarıyla, büfesiyle, aynasıyla konuştuğunu sanıyor. İçki içtikçe geçmişi de hatırlıyor Peggie. O saf ve güzel günleri. Belki de hayatta kaçırdıkları, o trajedi kadar vicdan azabı yaşatıyor ona. Hatta suçluluk duygusunu da yaşatıyor.

Almanya’nın küçük kasabasında annesiyle yaşayan sarışın ve mavi gözlü Peggie, Almanya’nın savaş sonrasındaki diğer iki milyon genç kızı gibi villalarda, Paris’te, modalarda, zenginlik içinde olmayı hayal ediyor. Bir fotoğrafçı Peter Moore, onun daha 17 yaşında hayatının akışını değiştiriyor bir fotoğrafla. Peggie’ye âşık bir de Hans Koch var. Şair ruhlu Hans, okulu bitirince mühendis olacak. Hayali de Peggie’yle evlenip zenginlik hayallerine ulaşamayan diğer Alman genç kızları gibi çoluk çocuğa karışmak istiyor. Peggie, tarif edilemez bir hırsın içinde. Duygulardan soyutlanmış ve her şeyi mantık süzgecinden geçiren biri. Hatta her şeyde bir çıkar arıyor. Menfaati olmayan hiçbir şeyle ilgilenmeyen bir ruh halinde o. Fotoğrafı derginin kapağında çıkan Peggie, hayal ettiği film dünyasının içine hızlı iniş yapsa da yol alması gereken çok mesafe var. Sinemada bir yere gelecekken, beklenmedik bir şey oluyor. Hollywood’a yeni yıldızlar kazandıran Ernest, İspanya’da güzeller güzeli Malaga’ya yerleşmeyi teklif ediyor ona. Peggie’nin ondan tek isteğiyse, kendini Hollywood’un büyük stüdyolarından Columbia’ya götürmesi. Columbia, Peggie’nin en büyük takıntısı.  Ernest’le arabayla giderken, arabayı süren  Peggie, köy yolunda bir çocuğa çarpıyor. Çocuk ölüyor. Çocuğunun ölümüne dayanamayan annesi de kendini tren altına atıp intihar ediyor. Peggie, menajerinin itmesiyle, torununu ve kızını büyük trajediyle kaybetmiş yaşlı kadına yaklaşıyor manevi kızı olmak için. Savaşta kocasını ve bir oğlunu kaybetmiş kadın güngörmüş ve acıların derinleştirdiği bir kadın. Peggie için her şey tersine dönüyor ve dibe vuruyor. Hikâyenin sonu da çarpıcıydı. Peggie’nin umutla beklediği mektup, yaşlı adamın gazetesinin arasına sıkışmış. Mektup da Hans’tan geliyor. Bundan sonrasını bilmiyoruz. Aksi yaşlı kadın mektubu Peggie’ye verecek miydi? Açık uçlu finaldi bu. Peggie, odasında ışığı her söndürdüğünde yaşlı kadın yatak ucuna geliyor. Vicdan azabını artıyor bu anlarda Peggie’nin. Yatak Peggie’ye, “Bende doğulur, uyunur ve ölünür” diyor. Sadece bunlar da değil suçluluğunu arttıran. Ardarda sıralanmış genç kızlar ve yaşlı kadınlar da görüyor sürekli Peggie. Gerçekten çok çarpıcı bir eserdi bu.

-nisan 2013-

 ***


RADYO TİYATROSU:  “Mavi Gözlü Bebek” ve “Altın Köstek”

TRT Radyo 1’deki oyun evlenme üzerineydi. 13 nisanı 14 nisana, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece 01.05’te, Muzaffer İzgü’nün yazdığı “Mavi Gözlü Bebek” ve 14 nisanı 15 nisana, yani  pazarı pazartesiye bağlayan gece 01.05’te yazarını hatırlayamadığım “Altın Köstek” eserleri yayımlandı. İkisi de evlenme üzerineydi. İki oyunda da oğlan anneleri evliliğe karşı duruyordu. “Mavi Gözlü Bebek”te, sınıfsal farklılıklar daha bir öne çıkıyordu. İki genç, Saim ve Demet’in evlenebilmesi tam bir maceraya dönüşüyordu. Ama “Altın Köstek”teki iki genç Murat ve Elçin’in evlenebilmeleri mucize ötesi mucizeydi. Çünkü Saim’in annesi aşılmaz Everest gibiydi. Saim’in babası şeflikten emekli olmuş, hali vakti yerinde biri. Annesi de bu hali vakti yerinde olmayı, Saim’le Demet’in karşısına duvar gibi örüyor. Saim’in babası tıpkı Demet’in babası gibi iyi bir insandı. Mühendis olmuş oğlunun bir an önce iş bulmasını istiyor. Saim, o kadar iş aramasına rağmen bir türlü iş bulamıyor. Saim’in annesi, sınıf farkına önem veren biriydi. Kendi ekonomik düzeylerinde bir ailenin kızıyla izdivaç yapmasını istiyor Saim’in. Demet, bir işte çalışıyor. İki genç sevgiyle birbirlerine bağlılar. Kendi durumlarındaki arkadaşları Fuat ve eşini ziyaret eden Saim, bu mutlu çiftten moral alıyor yahniyi yerken. Fuat ve eşi de, Saim gibi aynı okuldan ve ikisi de mühendis. Kızı istemeye de Fuat gidiyor Saim için. Hikâyenin bir yerindeyse, her şeyi göze almış mağlup anne Demet’in çalıştığı yere gidiyor ve oğlunu kıza kötülüyor. Oğlunun psikolojik sorunları olduğunu söylüyor. Tüm zorluklar aşılıyor ve iki genç evleniyor. Kız bebekleri dünyaya geliyor. Bebeğin gözleri, Saim’in annesininki gibi masmaviydi. Yeni babaannenin, belki de bu yüzden katı yüreği yumuşayıveriyor.

Ama “Atın Köstek” için aynısı olmuyor. Anneyi aşabilmek, Pasifik’teki “Maryana Çukuru”na inmekten daha zorluydu. İki genç, hatta iki gencin babaları da Elçin’in annesini aşamıyorlar. Bir altın zincir için, nikâh masasında nikâhın kıyılmasına direniyordu anne ve iki genç yılgınlığa düşüyordu. Sonu açık uçlu olsa da mutsuzluğu ve umutsuzluğu alıyordunuz. “Mavi Gözlü Bebek”te Saim’i Mahir Günşiray, Fuat’ı da Taner Birsel seslendirmiş.

Nisan 2013-

***


 RADYO TİYATROSU: “Kral Lear”

21 nisanı 22 nisana, yani pazarı pazartesiye bağlayan gece 01.05’te, TRT Radyo 1’de William Shakespeare’in “Kral Lear” eseri vardı. Emekliliğini düşünen koca kral, üç kızının kendisine olan sevgisini ölçüyor. Kendisini daha çok sevdiğini söyleyen iki kızı, Gonoril ve Regan’a ülkeyi bölüştürerek veriyor. Küçük kızı Cordelia, Gonoril ve Regan gibi “sevgi”sini ifade edemeyince, gerçeğin dışına çıkamayanca Lear’ın öfkesiyle karşılaşıyor. İki kral Cordelia’yla evlenmek için gelmiş. Biri kızın tüm mirastan mahrum kaldığı için vazgeçiyor. Fransa kralı bu çekingen, ama dürüst kızla evleniyor. Cordelia’yı savunan Gloucester Kontu da kralın hışmına uğruyor ve ülkeden kovuluyor. Bundan sonra hikâye derinleşiyor ve iktidar için entrikalar çoğalıyor. Kont’un, biri meşru diğeri meşru olmayan iki oğlu var. Meşru olan Edgar, diğeriyse Edmund’dur. Edmund, hırslı, kompleksli ve trajik biri. Planlarını şeytanı bir zekâyla uygulamaya başlıyor ve Kont’u Edgar’a karşı kışkırtıyor. Edgar da kaçıyor. Emekliliğini kızlarının yanında geçiren kral, kızları tarafından sığıntıymış gibi davranılıyor. Hırslı iki kız kardeş, iktidarı tümüyle ele geçirmek istiyor. Gonoril, iyi bir insan olan kocası Albany’yi bile entrikalarla kendi tarafına çekiyor. Regan’ın kocası da Cornwall.

Edmund’un hırsı öyle çoğalıyor ki, bir oyunla babasını sarayı ele geçirenlerin eline düşürüyor. Dük’ün gözleri kör ediliyor. Kral Lear, iki kızının kendini felakete sürüklediğini anladığında kaçıyor. Açlık ve soğuktan yolunu kaybediyor. Kör babasını bulan Edgar, kendini başka isimle tanıtıyor Dük’e. Kralı, Gloucester Kontu buluyor. Bu insanların yolu kırdaki kulübede buluşuyor. Kent Kont’u, kralı Fransa’ya Cordelia’ya götürüyor. Kral hasta ve yorgundu. Kızının sevgi dolu şefkatiyle hayata tutunuyor. Fransa, krallığa savaş açıyor. Aslında bu krallığı ele geçirmek isteyenlerin kışkırtmasıyla oluyor. Savaş başlamadan önce Cordelia ve Lear, yakalanıyor ve de zindana atılıyor. Edmund, ikisini de öldürme emri veriyor. Edgar, sefil görüntüsüyle Albany’nin karşısına çıkıyor ve ona bir mektup veriyor. Trajediler başlıyor. Savaş kazanılmasına rağmen. Edmund’un emri yerine hemen getiriliyor ve Cordelia ölüyor. Onun acısına dayanamayan Lear da Cordelia’nın peşinden ölüyor. İktidar hırsının felaketlere sürüklediğini anlatan eser, her sevgi gösterisinin hakiki sevgi olmadığının da altını çiziyor. Eski kayıttı. Geçmişteki seslendirmeler gerçekten etkileyici ve insanı o anların içine alıyor.

-nisan 2013-      

 ***


RADYO TİYATROSU: “Şeytan Tepesi”

TRT Radyo 1’de, 24 nisan çarşamba akşamı saat 21.05’te  Bayram Alacaklı’nın yazdığı “Şeytan Tepesi” adlı çarpıcı bir oyun vardı. Bu oyun, 27 nisanı 28 nisana bağlayan, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece 01.05’te bir daha yayımlandı. Hikâyenin gelişimi, merak duygusunu çoğaltan gerilimi, birden suç hikâyesine dönüşen olay örgüsü, bu fantastik oyunu çarpıcı hale getiriyordu. Sadece bu değil, diyaloglar da iyiydi Elbette karakterlere sesleriyle hayat veren sanatçılara da övgü yollanmalı.

Arkeolog Cemil, Eski Mısır’a ait bir buluş yapmış Antalya’daki antik tiyatronun duvarlarında. Bu onu, Şeytan Tepesi’ne götürmüş. Eski hocası duayen arkeolog Hasan’ı Londra’dan Antalya’ya davet etmiş. Cemil, volkanik olan bu bölgede volkanik olmayan taşlar bulmuştur. Üstelik Kraliçe Arisis dönemine ait bir taş tablet bulmuştur. Arisis, binlerce yıl önce Firavun tarafından öldürülmüş ve nedimesiyle gömülmüş. Eşyalarıyla beraber. Firavun, büyücü Kefra ve 12 rahibin Mısır dışında diri diri gömülmesi emrini vermiş. Kefra ve 12 rahibi Antalya’daki Şeytan Tepesi’ne mi gömülmüştür?

 İkna olan Hasan kazıyı yönetiyor. Mezar bulunuyor ve lanet de başlıyor böylelikle. Ekipteki Cemil, Kefra ve 12 rahibin dirilmesinden dolayı aklını oynatıyor. Akıl hastanesine yatırılıyor. Cemil’in odasında, hemşirenin boğazına enjeksiyon iğnesi saplanmış ve Cemil de asılı bulunmuş. Polis, Cemil’in hemşireyi öldürdükten sonra kendini astığını düşünse de otopsi de bambaşka şeyler ortaya çıkıyor.

Akıl ve Sinir Hastalıkları Hastanesi’nden Doktor Murat, arkeolog Hasan’ın kızı Meral’e ulaşıyor. O da kayıp Hasan’ı arıyor. Meral, babasının bilgisayarından nerede olduğunu bulmaya çalışsa da babası şifreyi değiştirmiş. Doktor, “Kefra” diyor ve Hasan’ın notlarına ulaşılıyor. Murat ve Meral, kazı bilgisi almak için Profesör Yakup’la buluşmaya geldiklerinde, Başkomiser Vedat’tan profesörün vahşice öldürüldüğünü söylüyor. Otopside onun bir hayvan, bir kurt tarafından parçalandığı ve kalbinin söküldüğü ortaya çıkıyor. Hikâyeye Başkomiser Vedat da dâhil olunca hikâye birden polisiyeye dönüşüyordu. Üstelik ünlü arkeolog Hasan da kayıptı. Bu fantastik-polisiye, merak duygusunu çoğaltarak gerilim üst noktaya çıkartıyor.

Devasa kurt adamlar da görünmeye başlıyor. Bunlardan biri Başkomiser Vedat’a saldırıyor. Meral, Murat ve Vedat bir araya geliyor ve Antalya’daki Şeytan Tepesi’ne gidiyorlar. Mezarı bulmaları zor olmuyor. Kapıyı bulunca içeri giriyorlar. Kefra ve 12 rahip, çocukları kaçırmış. Amaçlarıysa, çocukların kalbini söküp Arisis’i yeniden hayata döndürmek. Hikâyenin sonu beklenmedik. Aslında fantastik bir polisiye film çekiliyormuş. İyi eserdi.

-nisan 2013-       

***


RADYO TİYATROSU: “Acıların Ötesi”     

TRT Radyo 1’de 1 mayıs çarşamba saat 21.05’te Celal Keskin’in radyo için yazdığı “Acıların Ötesi” yayımlandı. Bu oyun, 4 mayısı 5 mayısa, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece 01.05’te bir daha radyoda ses buldu. Bu hikâyeyi, bir kadının, bir annenin, Kadriye’nin getirdiği mutsuzluklar kuşatıyordu. Kadriye, önce kocası Halil’e, şimdiyse oğlu Turgut’a hayatı zindan ediyor. Hikâyenin derinliğinde Kadriye’nin aşırı sevgisi ve kıskançlığı kocasını ve oğlunu tüketmiş. Eserde, diyaloglar, seslendirmeler ve kurgu da iyiydi.

Anne ve oğul, Kadriye ve Turgut, kasabanın az dışında beraber yaşıyorlar. İneklerinden elde ettikleri sütleri peynircilere satıyorlar. Turgut, annesinin sağdığı sütleri kendi at arabalarıyla peynir üreticilerine götürüyor. Turgut, kendilerinden biraz yoksul bir ailenin kızı Menekşe’ye âşık. Menekşe de ona. Menekşe bir anlamda Turgut’u kurtuluşu olarak da görüyor. Çünkü geride beş kız kardeşi daha var Menekşe’nin. Ailesi, sebze üretip pazarlarda satıyor. Yoksullar. Kadriye’nin oğlu için başka planları var tabii ki. O da Rezzan. Aslında yüreği iyi bir insan Rezzan. Üvey annesinin baskılarından bunalmış en çok. Elbette Rezzan da Turgut’a âşık. Turgut, bir umut onun için. Menekşe’nin umudu gibiydi.
Turgut, peynirciye sütü götürdüğü bir gün orada Rüştü’yü görüyor. Cana yakın ve konuşkan Rüştü, ona bir hikâye anlatıyor. Babasının hikâyesini. Turgut, Halil’in babası olduğunu hissediyor. Kadriye’nin aşırı sevgisi Halil’i bunaltmış ve bir gün birdenbire ortadan kaybolmuş. 15 yılı aşkındır ondan haber alan olmamış. Arada bir kasabanın az dışındaki ahırı olan evin oralarda dolaşan birini görenler de olmuş zaman zaman.

Annenin dediği oluyor ve Turgut’la Rezzan evleniyor. Elbette mutsuzluk var. Turgut Rezzan’a öfkeli de davranıyor. Askerlik onun için bir kaçış oluyor. Aylar sonra mektup gönderiyor. Mektuplarda Rezzan’a ayrılalım diyor Turgut. Rezzan, okuma-yazma bilmeyen Kadriye’ye yazılanları okumuyor. Ama Kadriye, mektupları komşusuna okutunca gerçeği öğreniyor. Askerden sonra eve dönmüyor Turgut. Bu acıya dayanamayan Rezzan babasının evine dönüyor. Rüştü hikâyeye bir daha giriyor ve kederler içindeki Kadriye’yi kendisiyle yüzleştiriyor. Rezzan’ın üvey annesi Rezzan’ı yaşlı bir adamla evlendirmek istiyor. Koca kayıpsa boşanmak kolay oluyormuş. İşte o sırada Turgut eve geliyor ve Rezzan’ı bağrına basıyor. Etkileyici bir oyundu.

-mayıs 2013-


 ***



RADYO TİYATROSU: “Küçük Gezegene Bir Ziyaret”

TRT Radyo 1’de, 5 mayısı 6 mayısa, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece 01.05’te, Gore Vidal’ın “Küçük Bir Gezegene Ziyaret” adında bilimkurgu eseri yayımlandı. Seslendirme muhteşemdi. Eski zamanlarda birçok şey daha iyiymiş. Vidal (1925-2012), Amerikan edebiyatının önemli yazarlarından. Denemeler, oyunlar, romanlar ve öyküler bıraktı geride. Senaryolar da yazdı. 1973’te yazdığı “Burr” romanı, Literatür’den 2005’te “Düello” adıyla çıktı. 2005’te “Golgota’dan Canlı Yayın: Yeniden Yazılan İncil” (Live from Golgotha: The Gospel to Gore Vidal) çıktı. Yine bu yayınevinden 2005’te “1876”, 2009’da“Yaradılış” (Creation) çıktı. Sonraları Literatür 2011’de yazarın “İmparatorluk” (Empire) romanını da yayımladı. Vidal’ın “Visit to a Small Planet-Küçük Gezegene Bir Ziyaret”i aynı adla 1959’da sinemaya da uyarlandı. Vidal, senaryo yazımına da katılmış. Filmi Norman Taurog yönetmiş. Jerry Lewis başrolde oynamış. Siyah-beyaz bu film ülkemizde 1960 yılında “Jerry Lewis Feza Yolcusu” adıyla vizyona girmiş.

George, televizyonda kendi programını yapıyor. Aile yaşamında da dışarıdan bakınca mutluluk her tarafı kuşatmış. Karısı kendini gül bahçesine vermiş. Kızı Ellen da fındık üreten John’la evlenme planları yapıyor. Ellen, babasına da karşı geliyor. George, kızını kendi sınıflarından zengin biriyle evlenmesini istiyor. Buraya kadar bir melodram gibi gelişiyor her şey. Başka gezegenden bir misafir onları ziyaret edene kadardı bu. “Kreton” adındaki bu ziyaretçi, dışarıdan ve içeriden bakınca hiçbir özelliği olmayan uzay aracıyla ailenin gül bahçesine iniş yapmış. “Kreton”, dünyaya merak salmış bir uzaylı. Dünyalıları ilkel görüyor. Bu da onu eğlendiriyor. George, bu davetsiz misafir geldikten sonra General Powers’ı çağırıyor. Powers mahallede sıkıyönetim uyguluyor. Askeri birlikler geliyor. Uzay aracını yok etmek istiyorlar, ama bu mümkün değil. Görünmez bir duvar uzay aracını koruyuveriyor. “ Kreton”u da. “Kreton”, dünyalıların zihinlerini de kolayca okuyor. Ailenin, dışarıdan hemen fark edilmeyecek sıkıntılarını da anlıyor. Zihinden geçen kelimeleri okumak onun için çocuk oyuncağı. “Kreton” gecikmeden emellerini de anlatıyor. Dünyayı yönetimi altına almak ve eğlenmek için de savaşlar çıkartmak. Sonra da kahkahalar atarak insanların ölümlerini izlemek. BM Genel Sekreteri Laurent bile ailenin evine geliyor. Ama onu bu düşüncesinden caydıramıyor. Umutsuzluk sürerken, bir uzay aracı daha iniyor gül bahçesine. Yeni gelen ziyaretçi “Kreton”u alıp götürmek için uğramış. “Kreton”, onların uzaktaki çok ilerlemiş gezegenlerinde bir çocukmuş. “Kreton” giderken, ailenin hikâyesi başlardaki tartışmalarına dönüyor. George, kızının John’la evlenmesine karşı duruyor kaldığı yerden. Onca yaşanan olay birden belleklerinden silinmiş. Tıpkı hatırlanmayan rüyalar gibi.

-mayıs 2013-  


 ***



RADYO TİYATROSU: “Gece Yollarda”

TRT Radyo 1’de, 19 mayısı 20 mayısa, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece 01.05’te, İtalyan yazar Renato Lelli’nin “Gece Yollarda” eseri yayımlandı. Eski kayıtlardandı. İtalya’dan ahlakı sorgulayan ve birdenbire polisiyeye dönüşen bir oyundu bu. Rossello ailesinin geceden sabaha süren anlarıydı. Evin babası Romalı ünlü avukat Valerio’yla dinleyicinin keşfi bu geceden yansıyanlar. Valerio, Lucia’yla evli ve 19 yaşında Maurizio adında oğulları var. Yazarın “I Colpevoli-Suçlular” adıyla yazdığı eser, 1957’de yönetmen Turi Vasile aynı adla siyah-beyaz olarak sinemaya uyarladı.

Gecenin derinliğinde hikâye başlıyor. Vallerio’nun karısı ve oğlu dışarıdalar. Lucia, avukat arkadaşının karısıyla konsere gitmiş. Oğlu Maurizio da smokinli bir ev partisine. Valerio da, yeni aldığı dava üzerine çalışıyor evde. Valerio, avukat tutacak parası olmayan yoksul insanların da davalarına bakıyor. Son aldığı davada suçsuz ve fakir bir insanı savunacak, ama gece uzun ve bilmediği birçok şeyi de öğrenecekti Valerio. Hem de burnunun dibindekileri keşfedecek ve şoka girecekti. Sarsılacak ve vicdanıyla hesaplaşacaktı. İtalya, derin faşizmden demokrasiye geçmiş ve toplumsal, özellikle burjuvazinin otoriteyle uzlaşmasını yaşamıştı. Ahlaki değerleri düşünerek “Gece Yollarda” eserine anlam yüklenebilirdi. Valerio, sistemin içinde olsa da onun dışında kalmaya çabalamış. Vicdanını rahatlatan belki de yoksul insanlara mesleği aracılığıyla yardım edebilmesi. Karısı Lucia, sistemle uzlaşmış ve burjuvazinin sunduklarını sürekli tüketmek istiyor. Baskıcı yönetimler açık olmadığı için daima bir şeyleri gizler. Sırlar da bir vakit sonra ortaya çıkar ve de insanı sarsar. Bunlar benim yakınımda mı oldu, diye… Gecedeki olaylar sis perdesini kaldırıyor. Eve dönen Lucia, hemen Maurizio’yu soruyor Valerio’ya. Ardından kelimelerin yardımıyla yavaş yavaş gizler de dışarı çıkmaya başlıyor. Valerio, Maurizio’yla arasındaki uçurumları da fark ediyor. Gerçek anlamda oğlunu ve karısını tanıyor bu gece. Lucia, her anne gibi çocuğunu savunuyor, sahipleniyor. Maurizio’nun günahlarını ve giderek artan suçlarını saklıyor. Bu geceye kadardı.

Lucia, ev partisini telefonla arıyor ve oğlunun smokinli ev partisine gitmediğini öğreniyor. Bir süre sonra Maurizio eve geliyor ve babasına görünmeden odasına çıkıyor. Maurizio’nun yüzü yaralı ve elbiseleri de yırtılmış. Anne, neler olduğunu oğlundan öğrenmeye çabalarken, Maurizio annesine emir verir gibi sert konuşmaya başlıyor. Sonra olay, babanın da araya girmesiyle usul usul çözülmeye başlıyor. Maurizio, buralardan kaçıp gidebilmek için, arkadaşı Mario’yla zengin bir adamı soymaya çabalamışlar, ama soygunu yüzlerine gözlerine bulaştırmışlar. Üstelik adamı da arabasında yaralamışlar. Bir suç ortaya çıkıyor. Baba, vicdan azabı çekerken gerçek suçun ve suçlunun ortaya çıkabilmesi için oğlunu savcılığa ihbar etmeyi düşünüyor. Ama öncesinde en yakın arkadaşı avukatı arıyor oğlunu savunabilmesi için. Valerio, Mario’nun kaldığı pansiyona da gidiyor daha öncesinden. Okuduğu gazetedeki soygun haberi belki de onunla iletişim kurmasını engelliyor. Mario’nun yüzünü bilmese de kafede gördüğü gencin o olduğunu anlıyor Valerio. Mario, kişiliği zayıf insanlardan biri. Baskı  altında kalmış insanlar gibi sinmiş. Baskıcı yönetimlerdeki gibi sinmiş insanlar da böyleydi belki. Etkileyici bir eserdi.

-mayıs 2013- 


***


RADYO TİYATROSU: “Geride Üç Ceset Kaldı”

TRT Radyo 1’de, 2 haziranı 3 hazirana, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece saat 01.05’te, Amerikalı yazar William Irish’in romanından uyarlanmış muhteşem yapıtı “Geride Üç Ceset Kaldı” adıyla yayımlandı. Eski kayıtlardandı. Öne çıkan iki karakterde Julie’yi Bedia Ener, polis müfettişi Wagner’ı Zihni Küçümen seslendirmiş. Irish’in bu romanını büyük Fransız yönetmenlerinden François Truffaut, 1968 yılında “La Mariée était en Noir-Siyah Gelinlik” adıyla uyarlamıştı. Başrolde de Jeanne Moreau vardı. Amerikalı yönetmen Quentin Tarantino da 2003 yılında ikiye bölünmüş “Kill Bill” filmiyle bu romandan ilham almıştı.

Julie ve Nick, kilisede evleniyorlar. Rahibin sözlerinden sonra bir el ateş sesi duyuluyor ve Nick yere yığılıyor. Nick ölüyor. O sırada üstü açık bir araba kilisenin önünden geçerken, Julie arabada dört adam görüyor ve Nick’in intikamını almak için yemin ediyor. Aradan iki yıl geçiyor. Julie, arabadakilerin izini buluyor. İlk önce Bliss’e ulaşıyor. Onun nikâhı var. Julie, Bliss’in kaldığı apartmanda kapıcı Charlie’yle iletişim kurmuş önce. Bliss’in nikâhı kıyıldıktan sonra, Bliss’i balkona çeken Julie, eşarbını bilerek savuruyor ve eşarp takılıyor. Bliss eşarbı almak isterken, Julie onu dokuzuncu kattan aşağıya itiyor. Sırada iyi aile babası Frank var. Margaret’le evli. Anaokuluna giden küçük kızları Coockie de var. Julie önce küçük Coockie’yle iletişim kuruyor. Planları da incelikliydi. Coockie’nin öğretmeni Miss Baker’ın yerine geçmeden önce, Frank’in karısına telgraf çekiyor ve onu evden uzaklaştırıyor. Akşam eve gelen Julie, Frank’i kandırması kolay oluyor. Coockie, Julie’nin öğretmeni olmadığını söylese de Frank Julie’ye iyi davranıyor. Sonunda Frank’i, evin içindeki merdivenin altındaki dolaba kilitliyor ve Frank havasızlıktan ölüyor. İlk cinayetten sonra olaya katılan polis müfettişi Wagner, iki olayın da cinayet olduğu üzerinde duruyor. Frank’in ölümünden sonra doğal olarak suçlanan öğretmen Miss Baker oluyor. Onun da sırları var. Okulda evli öğretmenler çalışamıyor. Miss Baker da kocasıyla gizlice buluşuyor işini kaybetmemek için. Julie, müfettişi telefonla arıyor ve Miss Baker serbest bırakılıyor. Şimdi sırada ressam Ferguson var. Çıplak modellik için Ferguson’la iletişime geçiyor ve modellik için Ferguson’ı etkiliyor Julie. Çalışmaları sürerken Corry ve arkadaşları içmek için Ferguson’ın evine geliyorlar. Corry, Bliss ve Ferguson’la arkadaş. Bliss’in nikâhında sesi duyuluyordu. Corry, Julie’yi tanır gibi olsa da tam olarak çıkartamıyor. Julie, kendini tanıma ihtimali olan Corry’yi ortadan kaldırmak için onunla dışarı çıkıyor, hatta Corry’nin evine gidiyorlar. Evde tabanca gören Julie, tabancayı eline alıyor ve Corry’ye tutuyor. Corry’nin tam olarak kendisini tanımadığına ikna olduğunda Ferguson’ın evine gidiyor ve ressamı okla öldürüyor. Bir kişi daha var. O da ünlü yazar Holmes. Zeki müfettiş, Holmes’a Julie’den önce ulaşıyor ve onun ölümüne engel oluyor. Julie, Holmes’un evine geliyor, sekreterlik için. Müfettiş, Holmes’un yerine geçiyor. Julie gece yatak odasında yatağa ateş ediyor ve ardından ışık yanıyor. Müfettiş onu suçüstü yakalıyor. Sonradan gerçekler ortaya çıkıyor. Ölen üç adam ve hayatı kurtulan Holmes’un, Julie’nin kocasının ölümünde en küçük katkıları yokmuş. Hepsi de masummuş. Dört arkadaş, bohem yaşayan neşeli insanlar. Asıl katil beklenmedik biri. Corry, kilisenin karşısındaki apartmandan tabancayla Nick’i öldürmüş. Nick ve Corry, bir zamanlar kaçakçılık işi yapıyorlarmış. Nick, Julie’yle tanışınca namuslu insan olmaya karar vermiş. Corry, Nick’in kendisini ele vermesinden korktuğu için öldürmüş. Seslendirmesi ve kurgusu muhteşem olan “Geride Üç Ceset Kaldı”, unutulmaz bir eser.

-haziran 2013-  


 ***


RADYO TİYATROSU: “Dehşet Girdabı”

TRT Radyo 1’de, 16 haziranı 17 hazirana, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece saat 01.05’te, Dominic Arlie’nin “Dehşet Girdabı” yayımlandı. Cenevre’den bayıltılarak kaçırılan bir genç kız Florence’ın gözlerini İngiltere’de Dora olarak açmasının hikâyesi bu. Psikiyatr doktor olan Brian ve Sir James, çalıştığı işte ancak geçimini sağlayan, pansiyonda kalan kimsesiz Florence’ı neden ilaçla bayıltıp kaçırmışlardı?   

Florence, on beş gün sonra İngiltere’deki köşkte gözlerini açıyor. Hizmetçisi de Onaria. Brian, psikolojik telkinlerle onu Dora Layton olduğunu ikna etmeye de çalışıyor. Florence, Dora olmadığını bilse de kafası yine karışıyor. Ona trafik kazası geçirdiğini ve belleğinin bulanıklaştığını söylüyorlar. Sir James, dul kalmış Dora’nın mal işlerini yürütüyormuş. Köşkün bahçesine çıkmasına izin verildiği gün, yan köşkün bahçıvanı Charlie’yle de tanışıyor. Charlie, Dora diyerek Florence’a asılıyor. Florence tepki gösteriyor. Sir James, Florence’ı noter ve karısıyla tanıştırmak için kasabaya götürüyor. Florence orada genç Stephen’la tanışıyor ve yakınlık hissediyor. Çünkü bir tek o kendisisini tanımıyor. Durumunu anlatsa da Stephen’ın zihnini tam aydınlatamıyor. Çünkü Florence sürekli ilaç aldığı için çelişkili konuşuyor gibi. Ama Florence’a yardım etmeye karar veriyor Stephen.

Bir gün sonra Florence köşkün bahçesinde Stephen’a iki mektup veriyor. Sonra gerçekler ortaya çıkıyor. Stephen bir polis ve gerçeğe ulaşıyor. Sir James, bir dolandırıcı. Brian mesleğini kötüye kullandığı için tıp dünyasından uzaklaştırılmış. Ama psikiyatr dalında en iyilerdenmiş. Dora’nın kocası ölünce zengin olan Dora, dulluğunun tadını çıkarmaya başlamış. Bahçıvan Charlie’yle de beraber olmuş. Sir James ve Brian, Dora’yı kandırıp köşke yerleşmişler. Sir James, mali işleri yürütürken, Brian da köşkün doktoru olmuş. Bir şey oluyor ve Dora trafik kazası geçiriyor. Bu rahat hayatı kaybetmekten korkan Brian ve Sir James, varlığını Dora’dan öğrendikleri Florence’ı Dora’nın yerine geçirmeyi planlamışlar. Florence, Dora’nın ikiz kız kardeşi. Anneleri onları doğururken ölmüş. Yoksul baba da ikiz kızlarını evlatlık olarak iki aileye vermiş. Dora’nın şansına zengin İngiliz ailesi düşmüş. Stephen tüm bunları ortaya çıkartıyor ve bu dünyada Dora’nın tek varisi olduğu için bu muazzam servet de Florence’a kalıyor. Daima kalbi boş olmuş Florence, Stephen’la aşkı da buluyor.

-haziran 2013-


***



RADYO TİYATROSU:  “Ay Bana Baktı”

TRT Radyo 1’de, 23 haziranı 24 hazirana, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece saat 01.05’te, “Ay Bana Baktı” yayımlandı. Dağların içinde bir ara istasyonda geçen bir dramdı. Karakış. Günlerdir yağan bir kar. Baba Şefik, emekli olmuş eski istasyon şefi. Oğul Yüksel de baba mesleğini seçmiş. Yüksel, Sevinç’le evli. Sevinç hamile. Mutsuz. Kocası, aşağıda trenleri bekliyor. Onun ilgisine ve sevgisine ihtiyaç duyuyor. Boşluğu da, sürekli temizlik yaparak, çamaşır yıkayarak doldurmaya çabalıyor. Gergin hep. Altı yaşlarında da Mete adında oğulları var. Babayla oğul arasında çatışma da var, derin olmasa da. Ama sevgi her zaman kazanıyor. Lokomotiflerin motor seslerinden hangi numara olduğunu bilen, hatta gelen telin vuruş ritminden kimin gönderdiğini bilen, trenlere ve istasyonlara tutkun babasının varlığıyla huzur buluyor Yüksel. Şefik, torununun arkadaşsızlığından ona “demir adam” adında bir hayali arkadaş kazandırıyor. Mete, bu hayali arkadaşla avunuyor. Yüksel, babasının Mete’yi hayaller içine sokmasını istemiyor. Çocuğunun gerçeklikten kopmasından korkuyor Yüksel. Küçük çocuk, büyükbabasının anlattığı Kızılderililer gibi yarı çıplak olunca, baba-oğul tartışıyor ve Mete, onların artık kendisini sevmediğini düşünüyor çocuk düşünceleriyle. Mete, hayali arkadaşıyla firar ediyor. Mete’yi arıyorlar. Büyükbaba, sonunda torununu kömürlükte, donmak üzereyken buluyor. Sevinç, Mete’yi ararken, karlı küçük tepeden yuvarlanıyor. Doğum sancıları artıyor. Bir tel geliyor istasyona. 175 metre ötede, karların demiryolunu kapattığı için istasyona gelemeyen trendeki yolcuları istasyona getirmesi gerekiyor Yüksel’in. Gökte ay etrafı aydınlatıyor. Tuhaf bir huzursuzlukla huzur zihnini kuşatıyor Yüksel’in. Tren yolcularından oğlu Mete yaşlarındaki Yılmaz ve babaannesiyle samimi olmuş Yüksel, bu iyi insanlardan yardım buluyor. Karların demiryolunu kapattığı için karısını hastaneye götüremiyor ve kederler içinde. Yılmaz’ın babaannesi bir doktor ve bir melek gibi istasyona gelmiş sanki. Aile, bu ıssız ara istasyonda hakiki dostlar kazanıyor. İyi bir eserdi.

-haziran 2013-


 ***


RADYO TİYATROSU: “Aşk Dolabı”


TRT Radyo 1’de, 7 temmuzu 8 temmuza, yani pazarı pazartesiye bağlayan gece saat 01.05’te, Roberta Laye’in eseri “Aşk Dolabı” yayımlandı. Eski kayıttı. Miranda’yı Bedia Ener, Blake’i Pekcan Koşar seslendirmiş. Bir aşk üçgeniydi. İhanetler ve kıskançlıklar da vardı. Elbette bu bir melodramdı.

Londra’da Barbara’yla aynı evi paylaşan genç ve güzel aşçı Miranda Jones, zengin malikânelerde hafta sonları veya bir hafta boyunca aşçılık yapıyor. Zengin bankacı Blake Jefferson’a, Londra’nın dışındaki malikânesinde bir haftalığına aşçılık yapacaktır, ama Blake’in ilgisini hemen çekiyor. Blake’in arkadaşı Alan’ın da. Anne, ona iş bulmasında yardımcı oluyor. Hatta Blake hakkında bilinmeyenleri bile anlatıyor. Blake, aşk acısı çekmiş otuzlu yaşlarında bir adam. Sevgilisi Rosemary, ailesiyle Güney Afrika gezisinde kendinden bir hayli büyük, ama zengin Harry’yle evlenmiş. Bu haberi alan Blake, küçük bir bunalım yaşamış. Ama işinde yükselmeyi de sürdürmüş ve şimdi banka hesabı da yüklü.

Genç Miranda, Blake’e hemen tutuluyor. Platonik bir aşk yaşıyor sanki. Beklenmedik bir şey oluyor ve Rosemary malikâneye geliyor. Kocası Harry trafik kazasında ölmüş ve kalbi şimdi bomboşmuş. Blake, Rosemary’yi kıskandırmak ve acı çektirmek için Miranda’nın bilmediği bir şeyi söylüyor. Blake, Miranda’yla nişanlandıklarını söylese de bu konularda uzman Rosemary buna inanmıyor. Rosemary için servet ve statü önemliydi. Durumu çok iyi Blake’in kalbine yeniden girmeye çalışıyor Rosemary. Ama artık Miranda da aşkı için savaşmaya başlıyor. Blake için bir oyun da başlıyor böylece. Nişan oyunu bir süre devam ediyor. Rosemary, yeni bir zengin koca adayı bulana kadar. Sonunda aşk ve mutluluk kazanıyor. Bu melodramın içinde mizah da vardı.

-temmuz 2013-  


 ***



RADYO TİYATROSU: “Eve Gidelim Rüstem”

TRT Radyo 1’de, 10 temmuz çarşamba saat 21.05’te “Eve Gidelim Rüstem” adlı eser yayımlandı. Eser, 13 temmuzu 14 temmuza, yani pazarı pazartesiye bağlayan gece saat 01.05’te tekrarlanmadı Çünkü oruç ayıydı ve sahur programı yapılıyordu.. Sessiz Rüstem’i Müjdat Gezen, Rüstem’in apartmandaki bujiterci komşusu Ahmet’i Şener Şen, Rüstem’in annesi Hayriye’yi Erol Günaydın, Rüstem’in karısı Nuran’ı Oya Asyalı seslendirmiş. Eski kayıtlardandı.

Her şey gürültülü ve hareketli İstanbul’da bir apartmanda geçiyor. Sessiz ve insanları kırar diye sesini yükseltmekten korkan Rüstem’in annesi Hayriye’yle karısı Nuran, kaynana-gelin kavgası yapıyorlar her gün. Apartmanda kedileriyle yaşayan Hayriye’nin yaşına yakın yalnız kadın da var. Kedileri için her sabah süt alıyor. Kedileri sabah olduğunda süt için ayağına dolanıyorlar hep. Bir de tıpta okuyan Levent’le tiyatrocu abisi de apartmana yeni taşınmışlar. Her sabah Hayriye’yle Nuran’ın ağız kavgalarıyla uyanıyorlar. Rüstem beyaz eşya satan bir büyük mağazada çalışıyor. Son günlerde işi de eve taşıyor. Genç karısı aslında yalnızlık hissediyor. Hayriye de oğlunu paylaşmaktan kıskanıyor sanki. İşte her şey Rüstem için bir yerde toplanıyor ve patlama geliyor. O akşam karısı imambayıldı yapmış. Annesi de yemek tuzlu diye gelinine taş atıyor. O sırada bir hikâye anlatıyor. Hırsızlık yapan oğlunu teşvik eden anneyle oğlunun hikâyesini Hayriye sofrada anlatıyor. Oğlu Rüstem’i nasıl iyi yetiştirdiğini kanıtlamak için. Hırsız oğul tutuklanmış. Son isteği sorulmuş. Oğul da annesinin dilin öpmek istemiş. Annesi dilini çıkardıktan sonra hırsız oğul annesinin dilini koparmış. Bu hikâyenin etkisinde kalan eve iş getirmiş Rüstem, peş peşe rüyalar görüyor, sonra da hastaneye düşüyor. Çünkü kadınların dilini öpmek istiyor Rüstem. Kadın görmeye tahammül edemeyen Rüstem, az konuşan yumuşak sesli hemşireye âşık oluyor. Belki de hemşire iyileşmesine yardımcı olacak Rüstem’in. İyi oyundu. Hayatı içinden ve mizahı da unutmadan yansıtıyordu. Seslendirmeler de iyiydi. Hepsi ustaydı.

-temmuz 2013-


 ***


RADYO TİYATROSU: “Arkada Kalan Gözler”


TRT Radyo 1’de, 7 temmuzda çarşamba akşamı, saat 21.05’te, Fazıl Hayati Çorbacıoğlu’nun yazdığı “Arkada Kalan Gözler” eseri yayımlandı. Eski kayıtlardandı. Yaşlı bir adam köşkünde ölüyor. Adam kalp hastasıymış. Bu ölüm, normal bir ölüm mü, yoksa bir cinayet miydi? Olay üç bakış açısıyla yansıyor ve bir polisiyeye dönüşüyor her şey.

Sorgu yargıcı köşkte önce doktoru sorguluyor. Doktor önce adamın aile doktoru olmuş, sonra da aile dostu. Satranç da oynuyorlarmış sık sık. Ölen zengin adam aksi ve kuşkucu biriymiş. Genç ve güzel bir kadınla evlenmiş. Doktor, adamın öldüğü gün tesadüfen köşkte olduğunu söylüyor. Adam ölürken damla ilacını karsının verdiğini söylemiş.

Sonra sorgu sırası adamın genç karısına geliyor. Kadının konuşmalarından mutsuzluğu hemen anlaşılıyor. Kadın, kocasıyla durumlarını, hatta geçmişini de anlatıyor sorgu yargıcına. Güzelliği ona mutsuzluk getirmiş. Kendi gibi genç olan ilk kocasının sonradan insanı boğan kıskançlığı ortaya çıkmış. Adamın kıskançlığı öyle noktaya gelmiş ki, kadının evden dışarı çıkmasına, pencereden dışarı bakmasına bile tahammül edemiyormuş. Sonunda ayrılmışlar. Kadın, yaşlı ve güvenli olur diye şimdi ölmüş kocasıyla evlenmiş. O da kıskanç, öfkeli ve daima kuşkucu olmuş. Ölümüne yakın da “mirasımın peşindesin” diye kadını suçlamış. Adamın bir de kumarbaz yeğeni Bülent var. Bir gün, köşkü telefonla arayan Bülent, yengesiyle konuşuyor para kopartabilmek için. Kumar borcunu ödemesi gerekiyormuş. Telefon konuşmasının ardından öfkeyle salona giren adam kıskançlık ve aşağılama yüklü bağırmalar yapıyor kadına. Hizmetçi Ayşe, paralel telefondan kadının bir erkekle konuştuğunu ispiyonlamış. Ayşe’yi casusluk yapsın diye ayartan adam, saf genç hizmetçinin olayı yanlış yorumlamasına bile neden olmuş. Kız, adamın karısını boşayıp kendiyle evleneceğinin hayalini kurmuş.

Olayı çözense Bülent oluyor. Dayısının ölmeden birkaç dakika önce arka kapıdan kimse görmeden köşke giren Bülent, farkında olmadan damla ilacı dayısına içirdiğini ve ölümüne neden olduğunu söylüyor. Dayısı aslında bir tür intihar ediyor. Öldüğünde suçun karısının üzerinde kalacağını düşünüyor. Bazı şeyler plan üzerinde kalabilir. Gerçekler ortaya çıkabiliyor. Bülent, köşke gelip sorgu yargıcına her şeyi itiraf ediyor. Çünkü sorgu yargıcı soruşturmalarından sonra suçu kadının işlediğine inanmaya başlıyor. İyi yazılmış ve iyi seslendirilmiş bir oyundu.

-temmuz 2013-

***



RADYO TİYATROSU: “Filmciler”

TRT Radyo 1’de, 7 ağustosta çarşamba akşamı, saat 21.05’te Aydın Arın’ın yazdığı “Filmciler” adlı eser yayımlandı. Aynı eser, 10 ağustosu 11 ağustosa, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece tekrar edildi. Eski kayıtlardandı. İsmail’i Kayhan Yıldızoğlu, Zeki’yi Sami Ayanoğlu seslendirmiş. Acemi senarist Ayhan’ı Cüneyt Türel, usta senarist Hilmi’yi de Bilge Zobu seslendirmiş. Eser, 1960’lardaki Yeşilçam’a mizahi, eleştirel ve finaliyle de fantastik bakıyordu. Hikâye birden suç hikâyesine dönüşüyordu.

1965 yılı… Arada filmler de yönetmiş, yapımcı, şimdilerde yabancı film de ithal eden Zeki Akyüz, iş hanındaki bürosuna geliyor. İş hanına girerken, bu sıcakta gocuk giymiş, yüzünü çıkartamadığı kemer satan bir adam görmüş. Otuz yıllık sağ kolu Bekir’in de cenazesi var bugün. Hep Bekir’i anıyor tipik Yeşilçam yapımcısı Zeki. Yeni yardımcısıysa eski muhasebecisi İsmail. Saf ve işi kavramaya çabalayan biri İsmail. Zeki, tam anlamıyla tilkinin biriydi. Jale’yle evli. Metresi de var Şule adında. Sürekli telefonla konuşuyor, işleri halletmeye çalışırken, Ayhan adında genç senarist büroda bitiyor. Ona hikâyesini anlatıyor. İki rakip futbol takımının iki kaptanı üzerineydi hikâye. Yakışıklı kaptan diğer kaptanın kız kardeşiyle sevişiyor. İşler de karışıveriyor bu komedi filminde. Zeki onu başından savıyor. Sonra usta senarist geliyor büroya. Hilmi, parayı garantiye aldıktan sonra hikâyesini anlatıyor Zeki’ye. Hikâye Karadeniz’de geçiyormuş. Kan davası üzerine. İki genç birbirlerine âşık oluyorlar kan davasını bilmeden. Buluşuyorlar. Kıza âşık biri daha var. Amcaoğlu onları görüyor ve amcasına ispiyonluyor onları. Çatışma çıkıyor. Oğlan, kızın babasını vuruyor ve hapse giriyor. Kız, oğlanın hapis yattığı şehirde gündüz işte çalışıyor, gece de barda şarkı söyleyip oğlana bakıyor. Yıllar geçiyor ve oğlan hapisten çıkıyor. İki sevgili evleniyorlar. Zifaf gecesi, kız elindeki bıçağı oğlana saplıyor. Öç, aşkın önüne geçiyor, beyaz çarşaf kırmızıya dönüşüyor. Zeki, bu melodramdan etkileniyor ve hemen filme çekmek istiyor. Başrolde de metresi Şule olmasını istiyor. Ama bu o kadar kolay değil. Hilmi, oyuncudan başka her şeye benzeyen Şule’nin oynamasını istemiyor.

Her şey bir günde geçiyor. Bekir’in cenazesi de para bekliyor. Zeki, İsmail’in ısrarlarına rağmen duymazlıktan geliyor. Kendi ellerindeki jönün rakip firmayla anlaştığını da telefondan öğrenen Zeki, oyuncunun alacak bonolarına bakıp ödemeleri şeytansı planlarla erteliyor. Zeki birden daktilocu kızın sarışın olduğunu da fark ediyor. Müessesenin itibarı nedeniyle onu işten atıyor. Siyah saçlı olmalıymış. Kız istifasını vermiş önceden. Çünkü Zeki’den nefret ediyormuş. Elbette gocuklu adam da hâlâ büroda bir yerde bekliyor. Zeki, Şule’ye beş bin liralık kolye almış. Şule geliyor. Ardından da karısı Jale düşüyor büroya. Şule, tuhaf kokuları olan gocuklu adamın yanında saklanıyor. Havada kadın parfümü kokusu alan Jale, ortada duran kolyeyi alıp, kocasının çapkınlık yapmasına izin veriyor, neşeyle gidiyor. Kolyesi giden Şule de mutsuz ayrılıyor bürodan. İsmail de istifa ediyor işinden. Terk edilmiş Zeki, gocuklu kemer satan adamla baş başa kalıyor büroda. Viski içiyorlar. Adamdaki tuhaf ceset kokusunu da fark ediyor. Gocuklu adam hiç konuşmuyor. Adam, kemerin birini alıyor ve Zeki’nin boynuna doluyor. Zeki de artık bir mefta. İyi yazılmış ve iyi seslendirilmiş.

-ağustos 2013- 


***


RADYO TİYATROSU: “Mutluluklar Evi”


TRT Radyo 1’de, 18 ağustosu 19 ağustosa, yani pazarı pazartesiye bağlayan gece, saat 01.05’te Agatha Christie’nin “Mutluluklar Evi” eseri yayımlandı. Eski kayıtlardandı.  Freda’yı Tijen Par, Braham’ı Metin Serezli, Bayan Oliver’ı Şükriye Atav seslendirmiş. Müzikleri, kurgusu ve seslendirmesi muhteşemdi.

Hindistan’da hareketli yıllar geçirmiş Binbaşı Charlie Will Braham, Londra’ya döndüğünde can sıkıntısından depresyona girmiş. Hiç hareket yok. Her gün birbirine benziyor. Bir köşkü ve birikimleri olan Braham, bu can sıkıntısından kurtulabilmek için bir gazete ilanıyla bir yere gidiyor. Parker Pine’ın bu bürosu, can sıkıntısını çözme ve heyecan vadediyor. Braham elli paund ödüyor. Pine, Braham’ı Madeleine’le çıkartıyor ilk. Braham pek mutlu olmuyor. Çünkü Braham beyaz tenli kadınlardan hoşlanıyor. Pine hemen bir plan yapıyor. Plan uygulamaya konuyor. Braham, adını daha önce duymadığı bir adamdan not alıyor. Beyaz Zambak Köşkü’ne gelmesini istiyor notu yazan adam. Braham, tam zamanında köşke gidiyor. Orada hiç beklemediği manzarayla karşılaşıyor. İki siyahî adam bir genç kıza saldırırken görüyor Braham. Kızı, adamların elinden kurtarıyor. Freda, pansiyonda kalan canı sıkılan insanlardan. Ona da not gelmiş Beyaz Zambak Köşkü’ne gitmesi için. Freda’nın denizci babası, o çocukken ölmüş. Peşi sıra annesi de. Yetiştirme yurdunda büyümüş Freda daha 21 yaşında. Braham, beyaz tenli, sarışın ve mavi gözlü Freda’ya aslında hemen âşık oluyor. Aşk başlarken koca bir macera-gerilim de onları bekliyor.  Yazar Bayan Oliver tarafından çok iyi yazılmış ve kurgulanmış bir macerayı yaşıyorlar. Ama ikisi de bunun farkında değil. Birçok adı olan avukat Rate, Freda’nın karşısına çıkıyor ve ona ölen babasından yüklü bir servet kaldığını söylüyor. Babası, Orta Afrika’da servet değerinde fildişi bırakmış. Fildişlerinin saklandığı yerin haritasını istiyor Freda’dan. Sonra da muhteşem gerilim başlıyor. Hayatlarının maceralarını yaşıyorlar ve birbirlerini bulmuş oluyor iki genç. Evlenip, Doğu Afrika’da balayı yaparken defineyi de arayacaklar. Aslında onlar birbirlerini bulmuşlar ve mutluluğa ulaşmışlar. Bu büro ikisinin de hayatının akışını değiştiriyor ve aşk kazanıyor. Agatha Christie, polisiye-gerilimlerinin tadı vardı bu eserde. Muhteşemdi.

-ağustos 2013-


 ***


RADYO TİYATROSU: “Gece Nöbetçisi”


TRT Radyo 1’de, 1 eylülü 2 eylüle, yani pazarı pazartesiye bağlayan gece, saat 01.05’te psikolojik-gerilim eseri “Gece Nöbetçisi” yayımlandı. Eski kayıtlardandı. Ani İpekkaya, Alev Gürzap, Şener Şen ve Bilge Zobu’nun da sesleri duyuluyordu. Eser Lucille Fletcher'ındı. 

Manhattan, 1970’lerin başları… Ellie ve John altı yıldır evli. Ellie’nin psikolojik sorunları var. Sürekli psikiyatri gözetiminde bulunduruluyor kocası John tarafından. Gecenin derinliğinde kocasıyla konuştuktan sonra, John odadan çıktıktan sonra karşı binanın penceresin panjurlarının açılıp kapanırken kanlar içinde şişmanca bir adamın cesedini görüyor Ellie. Eski kocası Carl’ın öldüğündeki gibi gözleri kendisine baktığını sanıyor. Gerçekten o pencerede gördüğü gerçek miydi Ellie’nin. Her şey yavaş yavaş açılmaya başlıyor. Kocası onu Cenevre’de psikiyatri kliniğine yatırmaya çalışıyor. Hatta Ellie’nin zihnine adeta bunu kazıyor. Ellie’de de bir direnç ortaya çıkıyor. Bir erteleme. Bu gece gördükleri onu, karışık  ve bulanık zihniyle gerçekliğe yaklaştırıyor. Hatta trajedilere sürüklüyor.

Ellie’nin evde sıcaklığını duyduğu tek insan yaşlı hizmetçi Helga. Final bölümünde gerçekliğe ulaşmasında katkısı oluyor Helga’nın. Evde Blanche da var. Ellie’nin arkadaşı. Kızıl saçlı Blanche, sarı perukayla Ellie’nin zihnini karıştırıyor gibi olsa da bulanıklığın hafifçe dağılmasına neden oluyor. Blanche’ın böyle bir amacı yoktu elbette. Ellie, kadın psikiyatrla konuşurken, Ellie’nin geçmişi de yansıyor zihinlerde. 1964 yılında, Ellie’nin kocası trafik kazasında ölmüş. Politikaya atılmak isteyen Carl, başarılı bir avukatmış. Kaza gecesi Carl’ın yanında güzel bir sarışın kadın varmış. Ellie, kazaya tesadüfen tanık olmuş. Kaza sesine doğru yürüyen Ellie, kalabalıkları yarıp arabanın içindekileri görüyor. Kaza yerinde ölen kocasın gözlerini de. Yanındaki sarışın genç kadını görünce şok yaşıyor. Ellie’nin annesi kendi doğduğunda ölmüş. Petrolcü babası ona her şeyi sunmuş. Paris’te Katolik okulunda çocukların söylediği “Bekçi Baba” şarkısını hiç unutmamış. Ellie, çocukluğundan beri uykusuzluk yaşıyor hep. Geceler onun için hep uzun. Finale yakın, John ve Blanche’ın oyunlarının Ellie’yi daha kötürüm hale getirdiği fark ediliyor. John ve Blanche sevgili. Acaba, Ellie’nin John sandığı insan Larry mi? Larry, Blanche’ın geçmişteki sevgilisiymiş. Finalde,  bulanık edilmiş zihniyle oyunu çözen Ellie, John ve Blanche’a trajedi mi yaşatıyordu? Karanlıkta iki el tabanca sesi duyuluyor. Kendisini ciddiye almayan komiser Walter, bu defa da ciddiye almıyor. Ellie de Cenevre’ye seyahate çıkacak belki de. Sinema tadında etkileyici ve merak duygusunu sürekli duyuran iyi bir psikolojik gerilimdi. Seslendirme de iyiydi. Elbette diyaloglar da.

-eylül 2013-


***


RADYO TİYATROSU: “Asla Ayrılmayacağız”

TRT Radyo 1’de, 4 eylül çarşamba akşamı 21.05’te Tahir Giritlioğlu’nun “Asla Ayrılmayacağız” eseri yayımlandı. 7 eylülü 8 eylüle, yani cumartesiyi pazara bağlayan gece 01.05’te tekrar yayımlandı. Eski kayıtlardandı. Diyaloglar da iyi yazılmış. Fonda duyulan müzik de iyi seçilmiş. Nermin’i Nedret Güvenç, Reşit’i Özdemir Han, Nihat’ı Kahraman Acıhan, mahkeme başkanını Kemal Bekir seslendirmiş.

Mahkemede genç kadın Nermin, hâkime işlediği cinayeti itiraf ediyor. Hâkim, bu cinayeti neden işlediğini öğrenmek istiyor. Nermin, öldürdüğü insana duyduğu saygıdan, olayı ve hikâyeyi anlatmak istemiyor. Ama sonra cezasının hemen verilmesi için hâkime her şeyi anlatıyor. Nermin, âşık olmasa da sığınacak sıcak biri olarak gördüğü Nihat’la evleniyor. İki yıl olmuş evleneli. Nihat’ı madenci Reşit büyütmüş, okutmuş. Bir baba gibi olmuş. Nihat, çok çalışan biri ve eve sürekli yorgun geliyor. Genç karısını dışarı çıkartamıyor. Bir gün Reşit onları ziyarete geliyor. Boş vakitleri çok olan Reşit, Nermin’i bunaldığı evden dışarı çıkartıyor, hayatın içine katıyor. Giderek birbirlerine bağlanıyorlar. Reşit’in hayat tecrübesinden süzülüp gelmiş kelimeleri Nermin’i büyülüyor. Reşit bir gün “sevgilim” diyor dalgınlıkla. Nermin kaç zamandır bu kelimeyi bekliyormuş gibi Reşit’in sıcaklığına sığınıyor. Aşk büyüyor. Reşit, Nihat’a duyduğu saygıdan aradan çıkmak istiyor. Uzaklaşmak, kaçmak, gitmek istiyor. Gideceği gün o trajedi yaşanıyor evde. Nihat’ın toplantıda olduğu gün, Nermin sonsuza kadar birlikte olmak için küçük tabancayla önce Reşit’i vuruyor. İki el ateş sesi duyuluyor. Reşit’i tam kalbinden vurmuş Nermin. Reşit yere düşerken tabancayı kendi kalbine doğrulup ateş ediyor, ama yaralanıyor. Şimdi mahkemede ve idam cezasını bekliyor. Romantik sulara doğru açılan hikâye birden suç hikâyesine dönüşüveriyor. Hayat gibi beklenmedik. Nermin kocasını hiç sevememiş. İyi eserdi.

-eylül 2013- 


****


RADYO TİYATROSU: “Viterbolu Genç Kızlar”

TRT Radyo 1’de 15 eylülü 16 eylüle, yani pazarı pazartesiye bağlayan gece saat 01.05’te Günter Ay’ın “Viterbolu Genç Kızlar” eseri yayımlandı. Eski kayıtlardandı. 1943 yılı,  İkinci Dünya Savaşı zamanları. Büyükbaba ve 17 yaşındaki kız torunu Gabriele, Bayan Winter’in neredeyse himayelerinde bir evde saklanıyorlar. Bayan Winter’den haber, mektup ve yemek bekliyorlar. Hiç dışarı çıkamıyorlar Yahudi dede ve torun. Uyumaktan ve birbirlerine rüyalarındaki hikâyeleri anlatmaktan başka bir şey yapamıyorlar. Gabriele, zihninde yarattığı “Viterbolu Genç Kızlar” hikâyesini anlatıyor. Bu hikâyede tatmadığı bir aşk da var. Başkarakter kızı kendiyle özdeşleştiriyor ve marangoz çırağına âşık oluyor.  Önce kızlar ve başlarında öğretmenleri tren istasyonunda bekliyorlar. Tren bir türlü gelmiyor. İstasyonda ne kadar zaman geçtiğini bilmiyorlar. Birkaç saat mi, iki gün mü, üç gün mü? Zaman anlamsızlaşıyor. Ama açlık da bastırıyor. Hikâyeye marangozun çırağı da giriyor sonra. Komodini taşırken, hikâyedeki kızı, yani Gabriele’yi görünce heyecanlanıp komodini düşürmüş. İşte o zaman kendi yaşındaki çocuğa âşık oluyor. Gabriele’nin anlattığı hikâye İtalya’da geçiyor. Çırak da kıza âşık olmuş. Onun için bin liret borçlanıyor. Çırak da onunla olmak istiyor çünkü. Gerçeğe dönüldüğünde arada bir duyulan sirenler savaşı hatırlatıyor. Bayan Winter’in morina balığı da. Sonunda trajedi geliyor. Dış kapı açıldığında gelen Bayan Winter değil. Naziler onları buluyor. Sonları toplama kampında gelecek belki de.

-eylül 2013- 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder